1e periode JoBurg - Zuid-Afrika - Reisverslag uit Randburg, Zuid-Afrika van Sander Huisman - WaarBenJij.nu 1e periode JoBurg - Zuid-Afrika - Reisverslag uit Randburg, Zuid-Afrika van Sander Huisman - WaarBenJij.nu

1e periode JoBurg - Zuid-Afrika

Door: Sander Huisman

Blijf op de hoogte en volg Sander

22 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Randburg

2 weken nu in Zuid-Afrika. De tijd gaat behoorlijk snel.
Veel chillen en relaxen, maar ook wordt er hard gewerkt en veel gelopen.

Het vliegtuig vertrok mooi op tijd. Ik had Emirates als vliegmaatschappij.
Hoorde er prima verhalen over, en met die verhalen ben ik het ook zeker eens. Een zeer mooi vliegtuig, super eten (wat vaak niet echt te eten is) en de 1e vlucht had ik 3 stoelen voor me alleen! Het vliegtuig vloog namelijk via Dubai.

Erg leuk om daar een keer geweest te zijn. Je kijkt er je ogen uit, zoveel verschillende mensen,culturen. Het nadeel was dat ik totaal z'n 15 uur in totaal heb gevlogen ipv de normale 12 uur maar de piloot heeft het vliegtuig netjes op tijd laten aankomen in Johannesburg.

Na gepint te hebben, ben ik meegegaan met de taxi, die voor me klaar stond om naar het guesthouse te rijden waar ik de komende tijd zou doorbrengen. Eenmaal aangekomen daar, stond de braai al klaar en mocht ik mijn groep voor de 2e keer ontmoeten. (we zijn voor de reis bij elkaar gekomen om een drankje te doen) Ik was behoorlijk moe, had niet veel honger, en had toen het idee van 'waar ben ik beland'. Al helemaal omdat ik de volgende dag gelijk moest werken (lees: proberen op te letten bij een saaie kennismaking met de opdrachtgever) De 2e dag voelde ik me al wat meer thuis in het guesthouse. Is altijd even wennen ofcourse.

Van dinsdag tot vrijdag heb ik samen met 2 andere reisgenoten een training gevolgd. Alle 3 zijn we een keer in slaap gevallen, en dat komt niet door de training zelf. Het is hier een behoorlijk ander klimaat dan in Nederland en de hoogte doet je toch echt wel wat. De trainer is wel zeer chill en de stof vind ik ook erg interessant. Het werkt is afwisselend, maar je begint natuurlijk laag. Het werk wat we gaan doen is het supporten van ABN-AMRO medewerkers in Nederland. Mochten hun problemen hebben met hun email, computer, netwerk of andere IT gerelateerd werk, helpen wij hun om die problemen op te lossen. Wat is al typte beginnen we laag en saai. We moeten passwords resetten. Het kan zijn dat je maar een paar calls krijgt op een dag, maar de training zei dat je dan
eventueel een boek mee kan nemen om te gaan lezen. Ik ben daar niet helemaal van, maar hij zei ook dat je bepaalde cursussen kon volgen.
Dat klinkt wel erg interessant! Zo kan ik meer ervaring opdoen op het gebied van Linux, Java of HTML/CSS, wat weer mooi meegenomen is voor een baan in Nederland.

De regels qua dresscode zijn wel wat overdreven bij IBM, maar aan de andere kant ook wel zo netjes. Zo mag je bijv alleen op vrijdag/weekend en op public holidays een spijkerbroek aan. Je mag geen sportschoenen of korte broek, kortom..netjes in blouse of pak voor de mannen.

Geld is nog wel een klein probleem. We zijn nu druk bezig met een huis zoeken. Hebben er nu 1 waarvan we onze prove of residence etc al hebben gemaild maar hebben nog een akkoord nodig. Het zou in totaal op z'n 17.500R uitkomen met stroom en al (excl wifi) wat je met 4 man deelt. Eventueel een 5e maar dat is even de vraag of dat mag van de 'huisbaas'.
Is goed te doen, maar ook moeten we nog denken aan andere belangrijke dingen (zorgverzekering 800R, vervoer 800R, boodschappen, fitness, meubels) Heel leuk om in het begin primitief te leven in een huge ass huis met zwembad, en elke maand een leuke investering te doen natuurlijk, maar er moet ook genoeg eten zijn. Over eten gesproken, merk ik dat ik hier veel meer eet dan in Nederland. Heel weird maar een goed teken. Gister ben ik beetje begonnen met fitnessen zonder apparatuur, en dat wil ik graag volhouden, met zn 4x per week te sporten.

Veel dingen zijn erg leuk om te vergelijken met de prijs uit Nederland. Veel tentjes, cocktails, bepaalde winkels en benzine zijn erg cheap.
15 Rand is 1,-
De benzine hier is 14.11R
Reken maar uit :)

Het weer is na me 1e week heerlijk. De hele week tussen de 24-30 graden met zon zon zon en zon. Hopen dus dat we snel wat horen van de makelaar van dat leuke huis met zwembad wat we op het oog hebben! Vanavond voor de zoveelste keer lekker braaien!

Groetjes uit het zonnige JoBurg! xx

  • 22 Maart 2014 - 19:26

    Linda Huisman:

    San, ik heb een reaktie geschreven maar volgens mij is die niet hier terecht gekomen maar op facebook. Ik wil graag zeggen dat ik genoten heb van je verslag en dat ik het ontzettend fijn vind om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar! Ik wens je nog heel plezier en blijf ons op de hoogte hoouden! Love you mam -xxx-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 3573

Voorgaande reizen:

10 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn avontuur in Zuid-Afrika (Johannesburg)

Landen bezocht: